شناسهٔ خبر: 173207 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازدید متخصصان اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو) از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

بازدید متخصصان اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو) از مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متخصصان اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو) از مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در راستای یادداشت تفاهم سه‌جانبه همکاری‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، متخصصان این اتحادیه از مرکز شبیه‌سازی رانندگی حرفه‌ای که از تولیدات دانش‌بنیان سازمان راهداری در مجموعه نوآوری مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان است، بازدید کردند.

در این بازدید که هم‌زمان با برگزاری دومین هفته از دوره حرفه‌ای تربیت مربیان و آزمونگران (TTT) با عنوان CPC Manager انجام شد، باهدف آشنایی با امکانات آموزشی و تجهیزات شبیه‌ساز رانندگی، متخصصان اتحادیه IRU ، ضمن بررسی دقیق این تجهیزات و آزمایش عملی کارایی، در خصوص فرصت‌های استفاده و بهره‌مندی از این امکانات در آموزش رانندگان حرفه‌ای گفتگو و سناریوهای مختلف را ارزیابی کردند.

در این بازدید ضمن ارائه توضیحات لازم در خصوص امکانات آموزشی نظری و عملی این مرکز و ویژگی‌ها و امکانات این مرکز با قدمت بیش از یک قرن به‌عنوان مدرسه عالی راه، بر آمادگی سازمان راهداری برای همکاری و تبادل تجربیات با اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای پیرو سوابق تفاهمات و در چارچوب دورهای آموزشی تخصصی در حال برگزاری، تأکید و در جریان بازدید، در خصوص ظرفیت مرکز شبیه‌سازی رانندگی، در خصوص راهکارهای کاهش سوانح رانندگی از طریق سطح عالی آموزشی - روان‌شناختی، تبادل نظر تخصصی صورت پذیرفت.

بر مبنای این گزارش، سطح پیشرفت کاملاً خوداتکای مرکز شبیه‌سازی رانندگی که تماماً در شرایط تحریم و بر پایه تلاش و خرد جمعی جوانان ایرانی در قالب مجموعه‌های دانش‌بنیان و نوآفرین سازماندهی شده در مرکز آموزش و مطالعات سازمان راهداری صورت پذیرفته، تحسین عمیق آقای بلاگویا جوانفسکی، متخصص ارشد اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای را در مصاحبه به عمل آمده به همراه داشت.

حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری با اشاره به نگاه ویژه سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای در توسعه فناوری‌های جدید، حمایت در طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه تجاری حمل کالا و مسافر که با استفاده از نخبگان داخلی و کاملاً بومی ایجاد شده است را نمونه‌ای از این رویکرد معرفی کرد و جنبه‌های متنوعی از عملکرد این دستگاه در اقلیم متنوع ایران در راستای کاهش حوادث رانندگی را برشمرد و بر امکان همکاری مشترک با ایرو در آموزش و فراگیری مهارت‌های متنوع از سطح ساده تا پیشرفته برای کاربران در این ظرفیت، تأکید کرد.

این گزارش حاکی است بلاگویا جوانفسکی نیز بر پیشرفت‌های قابل توجه ایران و قابلیت فوق‌العاده مهندسان جوان تحت نظارت سازمان راهداری در ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی خودروهای سبک‌وسنگین، سکوی متحرک و سیستم فرمان با پسخورد نیرویی و انواع توقف‌ها و ترددها در انواع وضعیت‌های برون‌شهری و... تأکید کرده و به‌کارگیری و توسعه فناوری به‌منظور تقویت مهارت‌های حرفه‌ای را قابل‌تحسین دانست.

وی اهمیت این مرکز را در شناسایی واقع‌بینانه میزان توانایی فرد در کنترل وسایل نقلیه و منوط نمودن صدور گواهینامه صلاحیت رانندگی حرفه‌ای بر پایه آن و با محوریت سازمان برجسته دانست.

شایان‌ذکر است در پایان این بازدید، طرفین بر ضرورت تداوم همکاری‌ها در راستای ارتقای سطح آموزش و مهارت رانندگان حرفه‌ای توافق کردند.

گفتنی است این توافقات می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت در حوزه آموزش و ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای باشد.